2013 – 16

Renovering:
2013:

Info, alle bileder kommer snart op igen. Er desværre røget ud af min database.

Bunden fik den store tur, da alt malingen skaldede af. Så jeg lejede af havnen en slibemaskine med støvsuger.  Det gik stærkt med at slibe den ned. ca. 2 dage. Selvom der er støvsuge på så lignede jeg mest en smølf efter den blå bundmaling.
Derefter var det bare at give den 5 lag primer, og derefter 2 lag  bundmaling. Husk at overholde tøre tidderne. Valgte jotun bundmaling.  Må sige jeg er tilfreds med resultatet førdste år, ingen ruger og de efterfølgende haft 2 ruer.
Det hele har taget ca. 1 uge med tørtid og arbejde.
Her er lidt bileder af arbejdet

Det sidste er det færdig resultat.
Her godt 3 år efter er der stadig kun slim på bunden når den kommer op. Har lige taget et par bileder fra i år 2015 da jeg tog den op. Men får stadig ruer på min skruge. Så det kan jeg hvist kun være tilfreds med.
2015-23/3
Har i dag hentet mit nye forstage.
Det ser fint ud og har også skiftet rullen, den kunne måske klare 1 år mere men så skulle jeg skifte forstaget igen. Forstaget havde vredet nogle af kondelerne i toppen af wire. Det er nok forstages og faldets vinkel der ikke passer. Dette skal jeg se på inden riggen kommer på.
Har også fået giver det nederste af fribord oxalsyre. Den bliver altid gul. Men hurtigt gjordt. Fik også sat tape på så den er klar til bundmaling.

24/3
Var meningen jeg skulle give bundmaling. Men det regnede, så jeg startede med at rense båden med højtryk renser. Nø hvor var den blevet grøn, eftet en vinter, hvor den ikke var dækket til.
Så startede jeg med en af de støre projekter. Havde for 2 uger siden taget vinylet af mine bund bræder, da det var færdigt. Men det var træet desvære også. Det var meget ildelugtende, så det var godt det kom ud. Kan nu se at man i 72 lavede nogle sjove ting når man bygede både. Da de har fæstnet bund brædderne , har man brugt popniter. Hvilket har resulteret i at de skal bores ud, men man har desvære også spartlet hele bundpladen. Så de er svære at finde øv. Tror jeg har fundet 90% af dem, hvilket tog ca 3 timer. Så var lidt træt af at forsøge at rive det ud, håber Ingen hørte alle mine eder. Det havde været lettet at save det ud, men vil gerne undgå det. Da jeg skal bruge den gamle som form for den nye.
Det viser tydeligt på bilerne at træet er træt.
25/3-2015
I dag var vejret dejlig så den blev bundmalet, det tog ikke så lang tid da jeg på forhånd havde sat tape lans vandlinjen, men også Slebet lidt så malingen hæfter bedre.
7/4
Har i dag brugt hele dagen på at få hakket det sidste spartelmasse væk, hvor jeg derefter sled og vasket.  Det var meget beskidt, da det ikke har været muligt at vaske der så noget skidt er vel fra 72. Fandt også resterne fra en skrugetrækker nok en skibsbyggere har glemt.

så nu er der klar til at blive malet med primer. Venter også på at bådbyggern får dørken klar.

13/4-2015
Jeg havde en mortor mand, der skulle lave service på motoren. Men han fortalte at jeg skulle have den hovde renoveret. så det var noget dyre end jeg havde regnet med. Så vi tog motoren ud, så han kunne få den med hjæm. Men da han havde set hvor mange tæringer der var ved køle pumpen, var hans råd køb en ny. Da jeg elles skulle putte mange penge efter en motor der havde gjordt sign pligt i mange år. Så skulle jeg hjæm og tænke over om jeg skulle have en i samme størelse eller en 14 hk.
Har i dag valgt at når jeg er ude og bruge så mange penge, som en ny motor koster så kunne det bedst betale sig at opgradere fra 9 til 14 hk.  Jeg er så heldigt at den kan være der. Og alt passer i størelse.
Men det er blevet noget dyre end beregnet.

Gammel motor
Det var også svært at vælge mærke på motor. Havde en yanmar i men de er også uhyre dyre men en god motor. Hvis jeg skulle opgradere var jeg tvunget til at se andre veje. havde tidligere kigget på beta og blad. Men valgte en nanni da beta ikke forhandles af wn-marine længer, blad fravalgte jeg da der også kun er en forhandler af dem. Men kender heller ikke nok til deres kvalitet på sigt.  Kender flere der er godt tilfreds med deres nanni motor. Så er ikke så bange for kvaliteten af dem.
Så nu er jeg gået i gang med at rengøre motorumet samt lidt glasfiber arbejde og ny maling, da det er letter når den er ude.
21/4-2015
Har i dag fået lavet det glasfiber arbejde i motorumet,  og malet rummet.  Motoren ankom også i dag, vi kan se det er meget små justeringer der skal til for at den passer til sokklen.

Da jeg aligevel havde poliester fremme, fik jeg også lavet de sidste huller ude i copitet. så nu kommer der ikke vand ind mere. mangler bare den sidste fin spartling og maling.
Dato ?
Havd helt glemt at få tilbagemelding på ny motor.
Den er installeret og alt køre som det skal. Havde kun et problem,  det var i en havne manøvre.  Der knække en bolt i gas håndtaget. Det gjorde at jeg kun kunne bakke. Det var selvfølgelig en dag med meget blæst. Men det gik faktisk ok.
Her er lidt biledet af min nanni 14 hk

Det er en fornøjelse at bare kunne dreje nøglen,  og så starter den.
22/4-2015
Har i dag fået malet hele gulvet, er selv godt tilfreds med resultatet. Men skal måske have et lag mere i morgen. Det er lidt sjovt at se før og efter bilede.

Fik også poleret fribord i dag. Så vi snart kan komme i vandet.
23/4-2015
Jeg var ikke så længe på havnen i dag, kun 4 timer da jeg skulle hente ungerne tidligt så vi kunne hygge os lidt i dag. Jeg nåede længer end forventet.  Jeg så jeg havde nogle helligdage i polering,  så det blev rettet.
Men kom også igang med at slibe min lønings liste ned. D   en var oprindeligt lakeret, men så meget grim ud. Den tidligere ejer havde ikke holdt den og givet den møbel olie.  Har fjernet det meste lak bare med en skraber.  Nogle steder har jeg haft varme på også. Sleb det sidste af med rystepudser. Vil ikke give den lak igen. Dels har jeg ingen steder at stå med den. Da det  støver for meget på vores havn. Men syntes også det holder for kort i forhold til det store arbejde det er, hvis der skal 10 lag lak. Så den bliver Slebet og får dereftet olie. Bliver nu også pænt.

Nr 3 billed viser med tydelighed den tidligere ejers håndværk niveau.  Da han har brugt skum igen, i stedet for træ. Dette bliver rette til vinter. Det er godt han ikke selv har lavet det store på skibet.
27/4-2015
Dejligt at komme ned på båden igen efter en weekend fri. Jeg fik malet det sidst af døren 2 gang.  Fik også sat et nyt brugt spil på. Det gamle fra 72 bruger desværre en anden størelse håndtag. Men var også ved at være slidt at se på. Havde 1 stk Andersen str 46. Vi fik også linet motoren op. Og fik spartlet nogle huller. Disse skal jeg have slebet næste gang.  Til sidst fik jeg monteret min nye sptayhood. Det pynter på den.

Mandag 4/5 fik jeg ikke nået så meget, dels skulle jeg nogle praktiske ting med ungerne og det har altid førdste prioritet. Men så skulle jeg også lige holde min fødselsdag.  Men forklaret motormanden hvor jeg ville have min afbryder m.m. Men fik også indkøbt et nyt forbrugs batteri.
Tirsdag 5/5-2015
Så kom dagen enlig hvor hun skulle i vandet, det har jeg ventet længe på.   Alt var klart og testet inden søsætningen, alt hvad vi har kunne teste. Det gik fint men, men da den kom i var den utæt ved den nye søvnig til motoren. Så op igen og pakke den om, så i igen. Så var alt heldigvis tæt. Men inden vi skulle sejle skulle vi teste om den ville bakke. Det ville den selvfølig ikke øv. af med håndtag og sætte kablet i det andet hul. Men nu vil den ikke sejle frem. Så skulle gear kablet lige justeres på motoren.  Nu virkede alt, dejligt. Det gav selvfølgelig skybrud så det blev kun til en lille sejlads over til pladsen. Men kan mærke at der er meget mere kraft i den. Selvfølgelig mister den noget når mast og alt grejet kommer om bord. Men har store forventninger til motoren, og den larmer næsten ikke.
Det var meningen jeg skulle trække fald i masten og klargøre masten. Men det var for surt til at være ude i et skybrud. så tiden blev brugt til at ryde op om læ. Efter alt udført arbejde. Så nu er der næsten helt pænt.
Her til aften begyndte jeg på noget jeg altid har holdt meget af, og som får mig til at slappe af. Knop og stik, i dag var det kun nogle taklinger der skulle laves til tovene til fenderne. Tror jeg skal til øve mig igen på øjesplejs m.m det er ret hyggeligt.
Dette er min midertidligt rigger værksted i stuen.

Har siden den kom i vandet ikke fået lavet så meget, men fik mast på i fredags.  Det var dejligt men det drillet lidt. kunne ikke få for og agterstage til at passe. Det var fordi der er 3 mulig huller i det nye forstage. Så gik det let, aldrig har jeg kunne stramme forstaget så godt op. Så alt passede. Godt jeg fik taget 2 cm af som riggeren anbefalet.
Var her i weekenden ude at teste motoren, det ser ud til alt virker som det skal. Men får noget vand under motoren efter jeg har sejlet, det kommer ikke fra motoren. Skal finde ud af om udstødning slangen er utæt. eller det er regnvand?  Men ellers så går den som en drøm. Jeg sejler ca 6 kn. i match fart ved små 2000 omdrejninger,  og uden så meget larm. Jeg har ikke fået motor kassen isoleret,  så der bliver mindre støj når der er lavet. Det var dyrt at skifte motor men ser ud til det er givet godt ud. Starter i førdste hug, ikke bange for den bliver for varm. kan kun anbefales. Jeg skal jo også have båden i mange år frem.
20-5-2015
Har ikke nået så meget her på det sidste, dels har jeg skulle arbejde men skal også være der 100% for ungerne. Men har brugt meget tid på at få sejlet i båden. Det har også blevet til en overnatning for anker. Skal siges er koldt når man ikke har varme i båden. Men var hyggeligt og ungerne elsker det.
Ja efter vi havde ankret op i weekenden skulle vi hjæm, blev en spændende tur. Har aldrig før oplevet så store bølger i Kolding fjord. Men fik prøvet motoren af i det. Den gik fint igennem det med en fart på Ca 4 kn. Den gamle havde ikke kunne sejle igennem det, måske have holdt den stille men ikke mere.
En af mine protjekter har været at finde frem til hvorfor der kommer vand ind under motoren efter sejlads. Fandt sidst jeg var på båden et spændende som ikke var strammet nok så der kom vand ud under drift. Må se om der kommer mere efter næste tur.
Kan se jeg stadig har mange uløste protjekter men skal nok nå det over tid, må indrømme at det er et støre protjekt end jeg havde regnet med. Men jeg slapper af når jeg gør det, og dejligt at kunne se hvor langt man når. Men jeg har også nået meget i år. Men har nogle ting jeg gerne snart vil være færdig med. Eks vil jeg meget gerne snart have min dørk, som jeg bestilte for Ca 1 md siden. Status på den er at der går ca 14 dage før de kan levere den.
11 august
Førdst en status.
Har fået sejlet meget, har også haft nogle sejladser med overnatning sammen med ungerne. Så det er ikke blevet renoveret så meget. Tror ikke jeg har fået noget lavet. Men der skal også sejles. Har fået status på min dørk, den er færdig lavet mangler nu bare at hente den. De har også været utrolige sløve, sidste gang jeg får dem til at lave noget.
Nu har jeg planlagt næste projekt,  det er at alle gennemføringer i dækket. Skal bores op fyldes med epoxy, og bore nye huller. Dette er for at undgår der kommer fugt i dækket. Men også for at få lidt erfaring med epoxy. Da jeg sener skal lave en reperation i dækket, hvor der er kommet fugt ind. Så der skal jeg have styr på at lave det ordentligt.
24/8-2015
Er i dag gået i gang med at afstive mit dæk i copitet og i fordækket. Var bange for at der var kommet vand i dækket. Det var der heldigvis ikke.  Var også i tvivl om det var træ eller skum der var brugt som afstands martiale. Og det var skum. Jeg borede mange små huller og sprøjte epoxy i hulerne. Jeg kunne kun nå at lave det halve af fordækket, og copit bunden i dag. Jeg lage nogle bly klodser oven på for at holde det på plads mens epoxyen tøre. Så er det bare at vente til i morgen og se om det er blevet godt.
Jeg har valgt at bruge western system epoxy. Da har hørt meget godt om den til maritimt brug. Kan kun sige at den er nem at arbejde med.
Når jeg er helt færdig skal jeg slibe alt overskydende epoxy væk og så spartle. Derefter skal alt males, men der er lang vej inden jeg når der til.
26/8-2015
Var i dag nede og se hvordan mit epoxy afstivning var gået. Det ser rigtig fint ud, dækket er blevet meget stift hvor jeg har sprøjtet epoxy ind. Men der er lang vej inden jeg er færdig, da jeg kun kan tage et lille område af gangen pga. at jeg ikke har så mange vægtklodser. Men skal også gøre de dage jeg har fri og uden regn. Jeg skal lige tage nogen bileder når jeg tager næste område.
4/9-2015
Så blev vejret enlig til at kunne støbe igen, nu har jeg nået ca. det halve af fordækket og copit dækket. Det tager virkelig lang tid.
Da jeg var ved at bore huller i dag, så var mit sidste bateri til min snart 15 årige boremaskine død. Det kunne ikke mere. Surt så jeg måtte ud og investere i en ny. Håber den nye holder lige så lang tid.
Det har været svært at bore hulerne, det har været meget unaturligt at skulle bore huller i mit skib. Men det er også i år det skulle laves, da jeg har planer om at male hele dække til efteråret eller foråret. Har ikke bestemt mig for hvilket maling system jeg vil bruge. Men det skal være 2 komponent. Da det holder længere. Men skal lige have spartlet alle hulerne førdst. også alle dem der ikke bruges mere.

Fik også Slebet og spartlet det sidste fra hvor mine instrumenter har været. Dette er ved at være ok, mangler nok en gang slibning og spartling mere.  Er gået over til at bruge epoxy spartelmasse, da jeg aligevel har epoxyen. Det er også super nemt at arbejde med. Det er heller ikke så giftig at arbejde med.

5-10-2015
Har på det sidste ikke fået lavet så meget, da vi også skal sejle. Det er grunden også det der er vigtigst. For hvis det ikke var glæden ved at sejle, så var dette ikke umagen værd og renovere båden.
Men er i dag blevet færdig med at sprøjte epoxy i dækket, det har taget lang tid. Men dækket er blevet helt stift igen. Så jeg mangler lige at spartle de huller jeg er sprøjtet epoxy i  dag. Til  fordækket og det halve af sb dæk har jeg ca brugt 4 kg epoxy. Når den kommer på land om ca 4 uger, vil jeg låne havnens sliber med støvsuger. Så jeg er klar til foråret til at male hele dækket og copitet.
Har også i dag fået lavet min nye strøm &kasse& så jeg kan få samlet alt el et sted. Da det er en kasse med låg der kan åbnes til siden, bliver det meget nemmere at få orden i alt el.
Har også fået grov skåret bund pladen til min kistebænk. Skal lige have den med ned i båden og se om alt passer, inden jeg lægger et lag glasfiber på den. Den gamle var så råde at den næsten smuldre da jeg tog den op. Så det var på tide at få en ny. vil have den nye glaseret i glasfiber da der altid vil være lidt fugt når der er fugtigt trosser i kistebænken.
12-10-2015
Har i dag været nede og hente min nye indkøbte grej, 1 pumpe og spildaflaster med 5 genemløb. Jeg har længe gerne ville have de sidste fald ført tilbage til copitet. De eksisterende er OH og var udmærket. Men er desværre noget hårde ved faldene. så det bliver dejligt at få lavet. Fik også 2 x 3 easyluck Maxi de er for store til min båd. Men har været heldig at lave en byte handel. Hvor jeg får 2 x 3 midi. Så jeg glæder mig til at få dem monteret, i løbet af vinteren.
Det har også længe været et ønske at gå fra en el – pumpe til en god manual pumpe. Da jeg har oplevet at jeg ikke kunne pumpe vand frem, selv om tanken var fuld. Det er fodi at mange af de bilige pumper ikke er selvansugende. Jeg kunne selvfølgelig vælge en el pumpe der kan det, men har valgt at jeg gerne vil kunne få vand selvom jeg løber tør for el.
19-10-2015
Er i dag blevet helt færdig med det nye el skab, det består af 2 hovde afbryder 1 til motor 1 til forbrug. 2 x 6 panel som dækker mit behov. Så har jeg 2 el udtag 1 USB og 1 normal 12 v stik.
Så skal de bare op og hænge næste gang jeg kommer ned i båden. Men det tager også lidt tid at få alle ledninger ført over i det nye skab. Dette bør gøre det meget letter at få overblik over mit el.
16/11-2015
Har enlig haft en fridag så jeg har kunne starte op med renovering igen. Havde desværre kun 3 timer i dag. Men startede med at få de resterende ting hjem. Så jeg kan komme til. Alt skulle ud af båden da jeg skal igang med aptering. Jeg fik også orden i mit værktøj. Så var det meningen at jeg skulle haft presenning over båden. Men det blæste for meget, så det må jeg gøre i morgen.
17/11-2015
Var nede på båden og få lagt presenning på, det var noget letter når det ikke stormer. Det er ikke den mest optimale måde, da den er lidt for kort. Så jeg må have en extra.
Gik i gang med at afmontere sb bænk i salonen,  sikke et arbejde alt er skrugetrækker ind i hinanden på denne båd. Så det tog et par timer med min multi cutter, så mangler jeg bare kabyssen og bb side. kommer til at tage lang tid at afmontere. Men bliver også dejligt når der kommer er færdigt. Men man bliver noget øm i hænderne, når jeg bruger multicutter i flere timer. Men det er en stor hjælp, da bagsiderne af køjerne er glaseret med glasfiber.

Men skal også have ny motor kasse lavet i samme ombæring, da den gamle ikke passer 100% efter den nye motor kom i.
22/12-2015
Får ikke lavet mere i år, men starter op i januar med at få det sidste af aptering ud, så jeg kan få det lidt hyggeligt om læ i båden.
2016
Så blev det 2016, må lige kigge lidt tilbage fik jeg nået det jeg ville?
Må desvære sige nej, men jeg er nået langt. Da jeg førdst startede rigtig med renovering omkring foråret 2015. Så jeg har nok haft for store planer. Jeg må også sande at som alene far til 2 dejlige unger og fuldtidsjob, så er tiden der ikke altid. Da Jeg heldigvis priotere dem højer. Men jeg fik ny motor nyt forstage + rulle afstivet dækket. og så det løse. Så jeg fik nået ok meget. Dækket var det der trak tænder ud.
Har allerede nu bestilt nyt sejl, og nye rorlejer. Så jeg tror jeg når ok langt i 2016. Men realistisk så har jeg arbejde til min 2-3 år mere.
04-1-2016
Var nede at skulle starte på at få noget mere af aptering ud. Men nåede ikke ret meget, da det var hunde koldt, og jeg også lige skulle hjælpe min far med et tag, der var blevet utæt på et skur. Så her til aften er jeg startet på at knytte 2 nye nætter til forkøjen, så tingene ikke falder ned af hylderne når det blæser.

Så det er dejligt at jeg kan få lavet lidt herhjemme, når jeg ikke nåede så meget nede på båden.
14/4-2016
Har på det sidste ikke fået skrevet så meget om hvad jeg har fået lavet. Har fået besked på at mit sejl er klar til afhentning  i kbh. Så må se hvornår det kan passe ind. Ellers har jeg fået al den aptering ud der skal skiftes, håber jeg kan skære den til i aften når ungerne sover. Har valgt at den skal have olie og ikke lak. Syntes der ser bedre ud. Har i dag også fået monteret min solcelle ventilator til for skibet.  ser om den er effektiv nok inden jeg køber flere. Men tror den er fin. Har i dag fået slebet hovde skotte ned, da all lakken var krakeleret.

Ellers har jeg bestilt motor eftersyn, skiftning af rorlejer og skift af skrog-gennemføringer. Så det tager ham nok også 1 dag arbejde. Men er givet godt ud når jeg nu ikke selv kan.
Har også Slebet kabyssen og set at den er til at rede, da træet så meget medtaget ud her. Men skal dog have skiftet bordpladen. Men der er biligt sluppet.
25/4-2016
Så blev der enlig tid til lidt på båden i dag. Var skønt at komme igang igen. Fik faktisk lavet en del, det nederste af vandlinjen fik oxalsyre og blev hvid igen. Så jeg er klar til at male bunden i morgen hvis vejret er til det. Havde sidste år malet bunden grå, det gør jeg aldrig mere. Da der begyndte at komme lidt ruer på. Så i år bliver den sort.
Så fik jeg givet alt nye aptering bejse, og fik monteret sb side aptering. Ser faktisk flot ud. Så i morgen håber jeg at få det meste af bb side monteret også.
26/4-2016
Var nede på båden igen i dag, fik ikke malet bunden da det regnede det meste af dagen. Så jeg fik lavet ca. 50% af bb side som også er det sværeste. så regner med at være færdig  i morgen. Men dog ikke med pynyelister mm. Fik taget lidt bileder af sb side, som jeg fik lavet i går.
Syntes ikke det lyder af meget men det tager længer tid end beregnet at få det glaseret ordentligt.

En mini status for i år.
normalt forårs klargøring
tætne ved styre konsolen
28/4-2016
Var nede og få tilpasset det sidste til bb side, så er det bare at glasere der op på bagsiden med glasfiber og epoxy, i morgen.
Fik også lagt et lag epoxy i skotte fra motorumet ud mod salonen. Så burde der ikke kunne komme vand den vej ud mere. Var utrolig besværligt da der ikke var noget plads.
Men var så heldig at få bragt lidt frokost ned af kæresten. Så de er var dejligt at vi kunne side og nyde frokost sammen, og så var der sol den time hun var der. Men så kom regnen igen lige som hun gik.  Har overvejet om hun skal ned og stå på båden når jeg skal bundmale den. Fik også lavet de indvendige lister i sb side, så nu kan vi også bruge den som sæde. Det var alt jeg fik lavet I dag.

Det sidste billed er hvad jeg kom fra.

Dato ?
Her siden sidst fået alle listerne monteret i bænkene så de kan bruges til at side på. Har også fået malet bunde. Pånær de steder hvor søventiler skal skiftes. Har også fået tætnet rundt om rat konsollen, og en af vinduerne, var ellers ude og få en pris på 6 stk. nye. Men det ligger på Ca 17000 kr så e skal tætnes. Har også flytte mine batarier. Da der de var var en god plads til tøj. Stugnings plads er en mangelvare i en Commander 31. Men fandt en god plads.
21/5-2016
Har i dag fået støbt glasfiber ved aksel støtten. Ser fint ud skal have finslebet og spartlet. Næste gang jeg kommer på havnen. Men skal selvfølgelig også huske et billede af det. Har også fået flyttet batarierne og tilslutte dem til motoren.  Så mangler dem til forbrug batarierne. Så er vi ved at være tæt på at kunne få den i vandet.
Har måtte sande at hvis man skal have noget lavet skal jeg gøre det selv. Havde en aftale med bådmekaniker. Om at skulle skifte alle søvands ventiler. Samt lave noget ved mit rorlejer.  Da jeg blev brændt af 3 gang. Fik jeg nok, gøre det selv til efteråret. De kan fint klare 2 år mere, var mest jeg ikke kender alderen på dem. Så skal ud og finde en ny motormand. Der er pålidelig. Og ikke sender regningen på arbejde der ikke er foretaget.
man 30/5-2016
Det er ved at være lidt underligt ikke at være kommet i vandet, plejer normalt at være i ca 1/4 men aptering har trukket ud. Men glæder mig også nu til på torsdag der skal den i.
Må sige at vejret er godt næsten for godt til at renovere båd i, burde ligge ude på fjorden med familien.
Nå fik i dag primet efter glasfiber reparation ved aksel støtten, gav den 5 lag og 2 lag bundmaling. blev fint.

Men fik også monteret en glasfiber plade som tætner rundt om min rorpind. Fik ikke et billed af det men må komme næste gang jeg er på havnen. Ellers brugte jeg 2 timer på at finde ud af hvorfor min motor ikke ville starte. Det vidste sig at motormanden ikke havde prøvet at starte den da han var der. Men fandt et kabel der ikke var i.
31/5-2016
Fik i dag ryde op i båden, var også tiltrængt da den har stået på renovering siden november. Fik også højtryk renser hele båden, så nu er den klar til at komme i vandet. Fik også påbegyndt et trække det nye el. Samt montere en ny lænsepumpe i mortor rummet. Men fik også poleret skrugen, vil se om det kan holde rurene væk. Det hjælper ikke at bundmale den.

2/6-2016
Så fik jeg enlig sat båden i vandet, har aldrig været så sent i. Plejer at være ca 1/5 men havde også mange projekter i år. Hvor det med aptering har taget længst tid.
Fik også sat masten på, alt gik godt. Pånær at den tog vand ind da den blev søsat. Fandt hurtigt ud af at det var kølevands indtag slangen. Der kun havde 1 spændebånd på sangen. Da der kom 1 extra på og begge spændt hårdt. Var alt som det skulle være.
Modtog også mit nye forsejl ser flot ud, fik det ikke på da jeg havde så beskidte fingrer at jeg var bange for at grisse sejlet til.

Har tidligere bøvlet med at jeg ikke kunne spænde mit forstage nok, har i år fået en toggel på i toppen så jeg kan flytte staget til yderste hul. Så nu kan den blive så stram som jeg ønsker.
Her er et billede af den da den er kommet i vandet.

7/6-16
Har i fredags fået sejl på, det ser fint ud. Har også været ude at sejle et par gange. Så der næste stykke tid bliver det ikke til så meget renovering. Da jeg har den for at sejle i. Men har i dag fået 2 pakker. Den ene er nye hængsler til kistebænkne i copitet. Var nogle jeg fandt på dba. Skal nok blive flotte. Men skal lige have malet i copitet førdst. Men fik også en pakke fra Toplicht i Tyskland. Som nok er de eneste der forhandler ting til ældre både. Som ikke er lavet i plastik når der står forkromet på pakken. Det var en vandhane til min kabys. Har skrottet min el vand pumpe.  Da jeg også kan blive tørstig hvis mine batarier dør. Prøver altid at gøre tingene så simple som muligt. Så gør det heller ikke noget at det er pænt, og passer til bådens alder.

28/7-2016
Er godt i gang med at få mit 12 v tilsluttet igen, efter jeg flyttede mine batarier. Er ved at være der men mangler stadig en del. Men det vigtigste er der det er lod og kabine lys.
Har i dag også skiftet mit wc, da jeg ikke kunne skylde ud i det gamle mere. Prøvede at fixe det men uden held. Så måtte ud og købe et nyt. Er lidt svært at undvære.
I morgen skal jeg til at lave formen til at lave min dørk efter.
Ja der sker ikke så meget når man sejler ca 3 dage om ugen.
Dato ?
Har fået min dørk lavet færdig, det er utroligt dejligt. Har også fået lavet det meste el.
Mig og ungerne har også været ude og sejle en lille uge, var en skøn tur.
12/7-2016
Har været nede og få fjernet al teac dækket i copitet. Det var ikke så slemt. Men tog aligevel et par timer. SÅ i morgen står den på slibning og spartling. så jeg kan få malet det copit.

Som det kan ses på det bilede nr4 så er det vigtigt at fugerne i dækket er tætte.
13/7-7-2016
Har været ned og slibe mine copit bænke ned, dette er et meget støvet arbejde. Brugte en vinkelsliber med en slibe rondel på. Kunne se at min normale slibe maskine ikke kunne klare det. Her er det vigtigt med en maske.
Fik også spartlet alle hulerne i copitet, afmonteret alt der er muligt. Så nu er jeg klar til at finslebet og male næste gang.
18/7-2016
Har været nede og male copitet i dag, jeg startede med at give det 2k primer. Da det havde tøret i 6 timer gav jeg det 1 k hvid maling. Må sige at 2k primer ikke er det nemeste at arbejde med. Når der skal være en flot finish. Men det er meget vigtigt ikke at blande for meget af gangen. Hempels 1 k maling er utrolig nem at arbejde med, jeg har rullet det på og efter strøget med pensel. Da der godt kan komme lidt luft bobler i den, når den rulles på. Jeg valgte en hvid der ikke er for hvid, men syntes nu aligevel at den er blevet meget hvid.

Har efterfølgende lavet en bøf. Jeg vendte min nye brugte spildaflaster modsat. Dvs at jeg kunne trække faldene men den forkerte vej. Fik også monteret mine 2 skøde spild så jeg ikke kunne lukke lugen øv.
9/8-2016
Var nede at efter min ferie og se til båden, den havde det godt. Herligt fik i dag afmontere mine skødespil, og monteret dem så lugen kan lukkes. Fik også vendt mine spildaflaster om. Så nu er alt som det skal være. Fik også spartlet de huller til jeg nu ikke skal bruge. Det er mega træls når det lige er malet.
Fandt ud af at jeg ikke ladet på midt forbrugs batari, sidst jeg var ude at sejle. Min plotter gik ud hele tiden.  Men fejlen var at jeg havde glemt at forbinde de 2 batarier på minus siden. Så skilerelæet ikke virkede. Så nu er de forbundet. Må se om det ikke har virket, næste gang. Havde ikke tid til at teste det. Da jeg skulle hjem og hente ungerne fra skole.
Har fået testet min instalation og det virkede.

19/8
Havde ellers lovet mig selv ikke at renovere mere på båden før den blev taget op. Dette kunne jeg selfølig ikke holde helt. Var på båden og fik mit fordæk slebet ned efter alle hulerne. Fik også primet førdste gang med 2 k maling. så nu de ikke ses mere. Men er selfølig også blevet utrolig glat hvis der kommer vand på dækket. Så nu skal jeg blive færdig så jeg kan give mit dæk skridsikker maling. Har valgt at bruge kiwigrip. som er en 1 k maling.

5/10-16
Var nede i båden for at køre det førdste læs over i min box, så der bliver ikke flere overnatninger i år. Men der går desvære heller ikke så længe før jeg skal på.
Har i dag besluttet at den ikke skal i vandet før den er helt klar næste år. Så den skal virkelig have en skalle her i løbet af efteråret vinteren.  Så jeg ikke skal gå og renovere de næste 10 år.
Fik i dag slebet noget af træværket indvendig samt løsnet bordpladen så jeg kan få slet kabyssen.
Status på hvad der skal laves inden alt spiller 100%
Nye vinduer 2 stk
ny kabys
Det sidste el
Male dækket
Slibe og give olie inde i salonen
fjerne vandtanken i stævnen og lave plads til tøj der.
nye søventiler
Fjerne udluftning og montere 1 stk nye med solceller
ankerbrønd
Køleskab
Eventuel solcelle
Nye top og under vanter
Så der bliver også nok at se til.

Det hele har taget ca. 1 uge med tørtid og arbejde.
Her er lidt bileder af arbejdet

Det sidste er det færdig resultat.
2015-23/3
Har i dag hentet mit nye forstage.

24/3
Det viser tydeligt på bilerne at træet er træt.
25/3-2015
7/4

13/4-2015
Men det er blevet noget dyre end beregnet.

Gammel motor
21/4-2015

Dato ?
Havd helt glemt at få tilbagemelding på ny motor.
Her er lidt biledet af min nanni 14 hk

Det er en fornøjelse at bare kunne dreje nøglen,  og så starter den.
22/4-2015

Fik også poleret fribord i dag. Så vi snart kan komme i vandet.
23/4-2015

27/4-2015

Tirsdag 5/5-2015
Dette er min midertidligt rigger værksted i stuen.

20-5-2015

17/11-2015

22/12-2015
2016
Så blev det 2016, må lige kigge lidt tilbage fik jeg nået det jeg ville?
04-1-2016

man 30/5-2016

31/5-2016

2/6-2016

Her er et billede af den da den er kommet i vandet.

7/6-16

28/7-2016
I morgen skal jeg til at lave formen til at lave min dørk efter.
Ja der sker ikke så meget når man sejler ca 3 dage om ugen.
Dato ?
Mig og ungerne har også været ude og sejle en lille uge, var en skøn tur.
12/7-2016

13/7-7-2016
18/7-2016

9/8-2016
Har fået testet min instalation og det virkede.

19/8

5/10-16
Status på hvad der skal laves inden alt spiller 100%
Nye vinduer 2 stk
ny kabys
Det sidste el
Male dækket
Slibe og give olie inde i salonen
fjerne vandtanken i stævnen og lave plads til tøj der.
nye søventiler
Fjerne udluftning og montere 1 stk nye med solceller
ankerbrønd
Køleskab
Eventuel solcelle
Nye top og under vanter
Så der bliver også nok at se til.